“Kinderen vragen weleens: Welke tekening vind je echt gelukt? Nou, dat zijn er maar heel weinig. Als tekenaar streef je altijd naar een bepaalde zeggingskracht, maar in de praktijk kom je daar maar zelden bij in de buurt. Vaak zijn het schetsen die ik het meest geslaagd vind. Die laten nog wat te raden over. Wat je in schetsen zo achteloos neerzet, kun je later in het net onmogelijk nog een keer oproepen. Een schets ontstaat vanuit een totale onbevangenheid. Je hand noteert in een keer wat je in je hoofd voor je ziet, daar zit niks tussen. Zodra je aan de eigenlijke illustratie begint ga je zitten schaven en polijsten, daarmee verliest het beeld z’n rauwheid. Het is de eeuwige contradictie waar je als illustrator tegenaan loopT: het verfraaien verwijdert je van de kern.” (Joukje Akveld/Tekenaars. Kinderboekillustratoren geportretteerd, Uitgeverij Hoogland &Van Klaveren, 2e druk, 2010, blz. 128.)
JvdW: Een vijfentwintigjarig jaar geleden ben ik een keer bij Annemarie van Haeringen op bezoek geweest, met name om werk van haar te kopen. Toen heb ik onder meer vier omslagen van de heruitgave van de Narniareeks van C.S. Lewis bij haar gekocht. Zij had haar atelier in een pand waar ook een aantal andere illustratrices werkten, onder andere Gitte Spee. Inmiddels woont ze op een adres daar vlakbij waar ze meer zelfstandigheid heeft.
“Van Haeringen won al twee keer eerder een Gouden Penseel (bedoeld is voor het boek ‘Beer is op vlinder’ waarvoor ze voor de derde keer een Gouden Penseel won – JvdW), voor ‘Malmok’ (1999) en ‘De Prinses met de lange haren’ (2000). volgens de jury is ze een dubbeltalent, goed in woord en beeld. ‘De prachtige platen zijn van suggestie e breekbaarheid. Puur en eerlijk raken ze de lezer in het hart’, meldt de jury over ‘Beer is op Vlinder’. ‘Het is poëzie in beeld, die de korte tekst veelzeggend omgeeft en verrijkt.’ In het bekroonde boek probeert een grote, wat onbeholpen beer zijn liefde te verklaren aan een vlinder, zo fragiel dat ze zelfs geen schaduw heeft.” (In NRC, 23 mei 2005: Van Haeringen wint Gouden Penseel 2005. door onze kunstredactie.)