Carl Hollander

“Het grote archief van Carl Hollander brengt ons de vrolijke, sterk gedecoreerde Pippi Langkous van Astrid Lindgren, in een heel andere vorm dan waarin ze bijvoorbeeld in Zweden en Duitsland in de boeken rondstapt, om van de animatiefilms maar te zwijgen. Carl Hollander was duidelijk dol op vrolijke, feestelijke scenes vol heldér gekleurde, luchtig versierde krullen en slingers. “Spaghetti van Menetti” (1964) is daar een mooi voorbeeld van, maar vooral Pippi ontkomt niet aan de elegante versieringen die typerend zijn voor de jaren zestig. “De kleine kapitein” (1970) van Paul Biegel zit vol extravagante scenes waarin, net als in de tekst, de expressie voorop staat, het is een groot, spannend, maar ook sprookjesachtig toneelspel. Tekst en tekeningen onderstrepen elkaar volkomen.”

(Saskia de Bodt e.a./Helden in Beeld, 2006 , p. 23)

 

“het is puur toeval dat ik in de kinderboeken terecht ben gekomen. Toen ik tien jaar was vulde ik iedere witte plek in eeboek al op met tekeningen. Ik heb wel bewust gekozen om niet in de contra-prestatie te gaan; ik vind dat je moet proberen jezelf te handhaven. Ik ben na mijn diensttijd gewoon weer op mijn oude liefde, mijn oude vak teruggevallen en zo ben ik illustrateur geworden. Het eerste boek dat ik illustreerde was het Engelse kinderboek ‘Stirring storing for girls’ van Odhams. Daarn kwam ik o.a. Bij de uitgeverij Ploegsma terecht en daar teken ik nu al twintig jaar voor. Ik hou van mijn tekeningen, ik werk er voortdurend mee. Ik gebruik mijn tekeningen soms  ele malen, uitvergroot, verkleind, in kleur, enz. Het is een hele cyclus. ‘spaghetti van Menetti’ heb ik nu al bijvoorbeeld tweemaal geïllustreerd, in 1964 en 1976. En ik wil het weer doen als ik zestig jaar ben. Ik denk dat dat uniek is: een illustrator die hetzelfde boek driemaal illustreert. Niet omdat ik het dan niet meer eens ben met de vorige, maar om die ontwikkeling aan te geven. Mijn technieken zijn aquarel, kleurpatroon, pen en inkt. De beste buitenlandse illustratoren vind ik Shepard, Maurice Sendak, Tomi Ungerer en Gustave Dore. Als een kinderboek me interesseert, loopt die interesse via de plaatjes. Ik koop kinderboeken om de plaatjes.” (Staan er plaatjes in? Een overzicht van Nederlandse jeugdboeken-illustraties in de jaren 1950-1980. Boekhandel Lankamp & Brinkman, 1980.)